När Noah kom till världen

Nu kör vi en förlossningsberättelse om när Noah kom till världen

De började lördagen den 8 oktober tidigt på morgonen, kände nån pytteliten knuff i magen och sen va de inga fler på hela dagen. Klockan 16.00 blev jag orolig och ringde in till förlossningen och frågade vad som kunde vara fel och jag var såklart väldigt orolig! Dom bad min komma in så fort som möjligt för att göra ett CTG och kolla blodflödet och fostervatten.
Mamma, som skulle vara med på förlossningen var på 45 års fest och hade varnat mig typ en månad innan att jag skulle ge fasen i å föda just den kvällen ( hade BF datum den 9 oktober) för hon ville ju såklart på festen hehe. Men men, jag ringde henne å sa som de va att dom ville ja skulle komma in så fort jag kunde. Mamma hade redan hunnit dricka en öl och en snapps så hon kunde inte köra, men som tur var fanns där en annan tjej på samma fest som vi känner som körde.. sen kom problemet om vart vi skulle göra av Philip !?, Men de löste vi också ganska fort, han fick åka med tjejen som körde oss tillbaka till festen efter hon lämnat oss på sjukhuset ( Philip brukar leka med hennes son så han kände ju henne sen innan och hennes son var också på festen ).
Vi anlände till förlossningen ca 16.45, (mamma har bättre koll på exakta tider). Fick ligga med CTG i typ 1 timme och 40 min och där var inte mycket aktivitet från lilla bebisen i magen. Efter CTG så ville dom göra ultraljud för å kolla att han mådde bra och även kolla fostervattnet ( för å se hur mkt där va ).
Allt såg bra ut och på ultraljudet men dom ville ändå köra lite CTG i nån timme till för att dubbelkolla hans aktivitet i magen.
Under tiden som jag låg där med CTG andra gången så kändes de konstigt i magen, de bubblade och hade sig, typ som när man börjar bli kass i magen eller nått, så jag sa de till sköterskan som tog hand om mig så hon frågade om hon ville att hon skulle undersöka mig, och jag sa ja!. De visade sig att jag var öppen 2 cm !
Vi skulle efter de vänta på en doktor som skulle bedömma om jag skulle få åka hem igen eller ej. Fick ligga med CTG sålänge medans vi väntade. Och under tiden vi väntade på doktorn så fick jag  lite mensvärks liknande ont i magen så sköterskan undersökte mig igen och då var jag helt plötsligt öppen 4 cm :). Jag och mamma bad om att få upp och gå lite för de var jobbigt att ligga ner. Så vi gick ut en liten runda där ja passade på att ringa min kusin som blev helt till sig när jag berättade att de nog kommer en bebis under kvällen/natten. Skickade även ett sms till bebisens pappa att han nog kommer födas snart, och fick ganska snabbt ett svart tillbaka där det stod : "Ok, va trevlig", vilket jävla svart då?!. Klockan var då någonstans vid 22 tiden och vi gick upp till förlossningen igen där vi mötte doktorn i dörren som sa att hade just skulle gå och säga att vi fick åka hem igen. men då var ja snabb mä att säga att de ska vi inte alls för jag är öppen 4 cm ! Han kollade på mig och sa " men oj. ja då får du minsann inte åka hem :)".
In på rummet igen där CTG kopplades på för å kolla värkar. Jag kollade nästan aldrig på apparaten där de visas siffror om hur starka värkarna är och sånt, men mamma däremot hade full koll på den och sa till mig flera gånger : " känner du inte att du har värkar eller ??" Jag tittar på henne och svarar " nej??" Mamma tittade på mig flera gånger och hon tyckte ja va knäpp som inte kände de för siffrora  var tydligen ganska höga haha.
Jag tappade räkningen på hur många gånger mamma sa till " jävla unge, kan du iallfall visa LITE att du har ont eller ??" Jag svarar lite kaxigt " nej, vrf ska ja lipa nu när jag vet att de kommer bli fan så mycket värre om ett tag" hehe ..
Något vatten hade fortfarande inte gått så jag fick frågan vid 24.00 om dom skulle sticka hål på hinnorna så vattnet skulle gå, så vid 00.30 tog dom hål och då jävlar började de kännas att ma skulle föda !!
Ja herrejävlar var intensivt de blev !!! Värkarna blev ganska så fort starka efter vattenavgången och jag fick prova lite lustgas som hjälpte mig ganska så bra. Drog inte lite för hastigt i början så de började stickas i näsan och i fingertopparna hehe. VI sänkte lustgasen lite och satt till lite mer syrgas istället för jag fick ont i näsan när jag andades hastigt, så syrgasen hjäpte mig att andas lite bättre :). Ganska så fort efter att värkarna blev starka så kändes de som att bebisen skulle komma ut på direkten !!. Jag kan ju säga att fy fan vad ont de gjorde om man jämnför med hur de kändes när jag skulle föda Philip.. Allt gick så mycket fortare och var mycket intensivare denna gången. Jag tror klockan va någonstans vid 01.40 när jag verkligen VERKLIGEN ville krysta ut han och då undersökte dom mig en sista gång och de var bara att köra på :). Tror de var på tredje krystvärken som han kom ut, min älskade Noah som föddes 01.52 den 9 oktober på BF datum å allt ! Han vägde 3565g och var 50 cm lång. Jag hade äntligen blivit tvåbarnsmorsa :D !
När Philip föddes så vägde han 3575 och var 50 cm lång. de de var endast 10 g som skiljde dom åt, min älskade barn <3.
En annan rolig sak var ju att Martina, en av mina bästa vänner födde sitt andra barn på samma dag som jag födde Noah :) Ganska otippat och jäkligt skoj !
Kom upp på BB vid 04.45 nått sånt och kunde bannemej inte somna, för vem kan slita blicken från ett nyfött barn som man längtat så efter i 9 månader ?! Vi åkte hem samma dag på eftermiddagen vid 14.00 ungefär.
Jag kan säga som såhära att jag är STOLT som fasen över mig själv att jag klara allt på egen hand med mina två kottar :)
Jag har säkert glömt lite detaljer och några tider !
/ Morsan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0